IDHES

Transnational Musicians

Precariousness, Ethnicity and Gender in the Creative Industry

Beata M. Kowalczyk

Informations techniques

Éditeur : Routledge
ISBN : 9780367418502
Date de publication : décembre 2020
204 p.

DESCRIPTION

Informed by theories pertaining to transnational mobility, ethnicity and race, gender, postcolonialism, as well as Japanese studies, Transnational Musicians explores the way Japanese musicians establish their transnational careers in the hierarchically structured classical music world.

Drawing on rich material from multi-sited fieldwork and in-depth interviews with Japanese artists in Japan, France and Poland, this study portrays the structurally – and individually – conditioned opportunities and constraints of becoming a transnational classical musician. It shows how transnational artists strive to conciliate the irreconcilable: their professional identification with the dominant image of ‘rootless’ classical musicianship and their ethnocultural affiliation with Japan. As such this book critically engages with the neoliberal discourse on talent and meritocracy prevailing in the creative/cultural industry, which promotes the common image of cosmopolitan artists, whose high, universal skills allow them to carry out their occupational activity internationally, regardless of such prescriptive criteria as gender, ethnicity and race.

Highly interdisciplinary, this book will appeal to students and researchers interested in such fields as migration, transnational mobility, ethnicity and race in the creative/cultural sector, gender studies, Japanese culture and other related social issues. It will also be instructive for professionals from the world of classical music, as well as ordinary readers passionate about Japanese society.

Table of Contents

Introduction

1. Theoretical and Methodological Approach

2. Positioning Japanese Classical Music within the Global Hierarchy of Value

3. The Plight of Musician in Japan

4. Studying Classical Music in its ‘Birthplace’: The Japanese go to Europe

5. Music Knows No Borders? Crisscrossing French, Polish and Japanese Music Milieus

6. Japanese Classical Musicians: Between Professional Satisfaction and Frustration

Concluding Remarks: Transnationality as a ‘Liminal status quo’

PRÉSENTATION

Mobilisant des théories portant sur la mobilité transnationale, l’ethnicité et la race, le genre, le postcolonialisme, ainsi que les études japonaises, l’ouvrage Transnational Musicians explore la façon dont les musicien.nes japonais.es établissent leurs carrières transnationales dans le monde très hiérarchisé de la musique classique.

S’appuyant sur un matériel riche issu d’un travail de terrain multi-sites et d’entretiens approfondis avec des artistes japonais au Japon, en France et en Pologne, cette étude décrit les opportunités et les contraintes structurelles et individuelles déterminant les trajectoires des musicien.nes classiques transnationaux/ales. Il montre comment les artistes transnationaux s’efforcent de concilier l’inconciliable : leur identification professionnelle avec l’image dominante de la musique classique « sans racine » et leur appartenance ethnoculturelle au Japon. Ce livre aborde ainsi de manière critique le discours néolibéral sur le talent et la méritocratie qui prévaut dans l’industrie créative/culturelle, qui promeut l’image commune d’artistes cosmopolites dont les compétences élevées et universelles leur permettraient d’exercer leur activité professionnelle à l’international, indépendamment de déterminants sociaux comme le sexe, l’appartenance ethnique ou la race. 

Fondamentalement interdisciplinaire, ce livre plaira aux étudiant.es et aux chercheur.es intéressé.es par les questions de migration, de mobilité transnationale, d’ethnicité ou de race dans le secteur créatif/culturel, les études de genre, la culture japonaise et d’autres questions sociales connexes. Il intéressera également les professionnel.les du monde de la musique classique, ainsi que le grand public passionné par la société japonaise.

L’autrice

Beata  Kowalczyk est Maîtresse-assistante à l’Université de Poznan, chercheure rattachée à l’IDHE.S. L’ouvrage est tiré de sa thèse soutenue en 2018 à l’Université de Varsovie et à l’Université de Paris 1 Panthéon-Sorbonne (IDHE.S).

ARTICLES CONNEXES

Back to Top